Populair bij klanten die het publiek willen vermaken met dansen en zingen, maar die niet een hele voorstelling op de planken willen brengen, is de Medley.

De medley rijgt een aantal fragmenten van bestaande nummers aan elkaar, zodat er een voortdurend salvo van herkenbaarheid op het publiek gericht wordt. Uit de nummers worden alle delen verwijderd die onnodig tijd kosten: het intro en het outro, de solo, alle coupletten behalve de eerste, al het vulmateriaal; alles wat overblijft is tekst die door het publiek meegezongen kan worden. De overgangen van het ene nummer naar het andere worden zo kort mogelijk gehouden zodat de bezoeker voortdurend door nieuwe golven van herkenning overspoeld wordt. En dat is leuk! Met een medley kun je meerdere solisten of dansgroepjes even in de spotlight zetten zonder dat de rol te zwaar wordt, of te lang duurt. Medleys zijn daarom ook vaak maatwerk: het echte talent krijgt een langer deel toebedeeld dan het dansgroepje dat er nog wat moeite mee heeft.

Ik mocht voor een groot danscentrum een medley maken van nummers uit de musical Hair, waaronder het titelnummer. Dat was ooit het eerste singletje dat ik kocht. (Voor de jongeren onder ons: daar kwam geluid uit door er met een scherp voorwerp overheen te krassen.) Bij de Singalong Songs, het meezingorkest waar ik bassist ben, hebben we dit nummer afgelopen zomer ook nog op het repertoire gehad. Lekker!